Zielony koktajl sok jarmuż jabłko szpinak

20160225_191624

Zielony koktajl na bazie warzyw i owoców to witaminowa bomba i mocny kop na dobry początek dnia. Koktajl jest sycący i bardzo orzeźwiający, spokojnie możemy zastąpić nim drugie śniadanie.

Jarmuż właściwości

  • Jarmuż, podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustne jest skarbnicą sulforafanu przeciwutleniacz, który ma działanie antynowotworowe. Chronić może m.in. przed rakiem prostaty, płuc i jelita grubego.
  • Jarmuż wspomaga także pracę układu sercowo-naczyniowego, gdyż zawiera spore ilości pierwiastków i witamin. Dominującym pierwiastkiem jest potas, który udrażnia naczynia krwionośne przez co krew krąży swobodniej, a w efekcie reguluje się ciśnienie. Wapń natomiast odpowiada za prawidłowe pompowanie krwi do wszystkich tkanek. Witamina C uszczelnia i wzmacnia naczynia, hamuje utlenianie złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie zapobiega miażdżycy. Natomiast witamina K odgrywa istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, jej niedobór może być przyczyną słabej krzepliwości krwi.
  • Jarmuż może uchronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy. Zawarty w warzywie sulforafan niszczy Helicobacter pylori- bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów, a także szereg innych zaburzeń, w tym zapalenia błony śluzowej żołądka.
  • Jarmuż ma mnóstwo beta-karotenu,  z którego  wytwarzana jest witamina A związek biorący udział w procesie widzenia, m.in zapobiega występowaniu tzw. kurzej ślepoty, oraz zespołowi suchego oka. Ponadto zielone warzywo zawiera antyoksydanty m.in luteina i zeaksantyna, które są głównymi składnikami pigmentu plamki żółtej. Odpowiadają za ochronę siatkówki oka przed uszkodzeniem przez wolne rodniki, nadmiernym działaniem energii świetlnej.
  • Jarmuż należy ograniczyć w przypadku zmagania się z kamicą szczawianową, gdyż jest warzywem bogatym w szczawiany. Osoby cierpiące na chorobę tarczycy również powinny wyeliminować lub ograniczyć jego spożywanie w swojej diecie. Jarmuż zawiera sporą ilość goitrogenów, związków mających wpływ na metabolizm jodu, prowadząc do obniżenia jego stężenia w organizmie, co prowadzi do zaburzenia syntezy hormonów tarczycy oraz przerostu gruczołu.

Składniki

  • jarmuż 1 garść
  • sok z 1 grejpfruta
  •  szpinak świeży 1 garść
  • miód 1 łyżeczka
  • jabłko 1
  • liście melisy 3
  • woda niskozmineralizowana 1 szklanka
  • kostki lodu

 Przygotowanie

Liście szpinaku i jarmużu wypłukać na sitku. Owoce umyć, osuszyć. Wycisnąć sok z grejpfruta. Jabłko obrać ze skóry, usunąć gniazdo nasienne, następnie pokroić w kostkę. Wszystkie składniki umieścić w kielichu blendera, zmiksować na gładko. W przypadku chęci uzyskania soku lub rzadszej konsystencji, przetrzeć przez sito. Podawać z kostkami lodu.

20160225_191901 20160225_191624

 Źródło pomocnicze www.poradnikzdrowie.pl  klik


Pij zielone na zdrowie!

Share Button

Dodaj komentarz